countdown till my graduation day..=)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Graduation tickers

Monday, May 23, 2011

Be sTRict on sOMetHing!!

Assalamualaikum!!!....

Hai kengkawan!....rasa mcm dah lama pulak dah x bercerita....
Actually byk je rasa mcm nk cerita,,tp,,sbb x boleh layan sgt internet,,risau dari belajar,,last2,, nanti pergi ke lain...lain pulak jadinya...Tp,,at last,, akhirnya,,dikuatkan hati jugak nk berkongsi cerita pada hari ni...

Sebenarnya nak cerita...kalau kita baca tajuk kat atas tu je,,kita dah boleh agak kan apa yg sebenarnya saya nk cerita?..kan? kan? ok...Al-kisahnya mcm ni... ianya berkisarkan kehidupan saya jugak.. sebenarnya, waktu saya menaip skrg ni, hati saya rasa sedih sgt,,saya mengaku,,yg saya ni jenis tinggi simpati pada org lain,,tp,,pada masa yg sama,,tinggi jugak tahap ketegasan...lagi2 kalau dah tiba kemuncaknya...Erti kata lain,,"MELETUS"..hehehe..sape yg x paham ayat ni kan? kan? paham2 sendirilah yek.. saya sedih sikit dgn seorg sahabat saya.... Dia x sedar kebaikan org lain, dan hanya mementingkan diri sendiri je... saya x tahu nk cakap apa...inilah yg terjadi bila kita terlalu memanjakan kawan kita..org melayu kata,,,
"HAH!! pergi bagi muka sgt,,,buat ape! kan dah dapat risiko nya...haishhh..kau ni..apelah!"
Saya tahu,,orang akan cakap,,"X baiklah kau ni,,mengungkit2 sesuatu,, hilang pahala....Tp,,kalau dah org tu x reti2 memahami perasaan dan hati orang lain,,nak buat ape kan?" hmmm..Ya Allah...kuatkanlah aku..kekadang kita perlu jugak sedarkan orang tu...supaya dia x tersimpang jauh....

Dalam kita berkawan ni,,normallah kan,,kadang2,,kita gaduh,,kadang2 kita baik...lumrah hidup....tp,,sebaik2 ukhwah tu,,yang berkawan atau bersahabat kerana DIA..iaitu dgn cuba menjaga hubungan sesama sahabat... sbb ada salah satu hadith dari hadith 40 yg mengatakan "X sempurna iman seseorang jika dia x mengasihi sahabat atau saudaranya melebihi dia menyayangi dirinya sendiri" [Riwayat ape,,saya x berapa ingat...maap]
Tapi,,kalau dalam kes macam saya ni,,sedih sgtlah hati saya ni..saya ni pon manusia jugak...inilah akibatnya yg terjadi kalau anak2 dibiarkan terlalu manja..sampaikan kebaikan yg kawan2 bagi pon,,langsung x dihargai....tambah2 lagi,, dia "pijak pulak kepala kita ni hah...". Haishhh...Ya Allah,,sabar jelah...dia pikirkan kesusahan dan kepayahan diri dia je....padahal dia dah dapat pon biasiswa...Ya Allah,,,tamak dan pentingkan dirinya budak ni! DIa x pikirkan pulak pasal orang lain...Orang lain yang masih belum dapat pinjaman mahupun biasiswa mana2.... Aisehhh... PAyah and lecehlah camni...Kenapalah aq boleh terjumpe dgn org mcm ni...hmmm...dah lah selalu *********** hmmmmm....=_="" orang2 yg kenal dia jelah yang tahu mcm mane sikap dia yg sebenarnya.... Nauzubillah lah aq dpt kahwin dgn lelaki sikap mcm tuh..mati aku dibuatnya nnt....  
Ape nak buat.....Tapi,,kalau kita tgk pada sikap Rasulullah,,baginda tolong seikhlas hati... Tp,,bila dipikirkan balik,,,kdg2,,baginda pon ade jugak gunakan ketegasan dalam sesuatu perkara. Itulah salah satu sikap baginda,,lembut,,tapi tegas...
Suka..suka..suka!...:) 

Ada satu kata2 hikmah yg bunyi dia mcm ni; "Berkata benarlah walaupun pahit utk ditelan...Atau pon,,berani kerana benar...."  Betul jugak kalau pikirkan balik ayat ni... Ya Allah,,maafkan hambaMU ini yg sememangnya sgt2 lemah dlm menguruskan sesuatu perkara Ya Allah... kerana sesungguhnya Aku hanyalah seorang hamba yg lemah..kuatkanlah aku dgn kekuatanMU Ya Allah.... Amin Ya Rabbal 'Alamin..... 

"SABAR JELAH!"

OK....haha..akhirnya,,hati saya disejukkan jugak dgn gambar kek2 yang sedap2 ni,,okeyh? memang sebenarnya angan2 saya dari dulu,,nk membaking and make it as a part of my hobby...utk asah skill yang ada dalam diri saya...As some idioms said that..."IF OTHER's CAN,,WHY CAN't US?,,right?" Jelous giler2 bila tgk org2 lain pandai buat kek2 yg sedpa mcm ni...meh tgk..meh...


BEST KAN? BEST KAN? SABAR JELAH...


COMELLLLLLLL!!!!! KEK BETUL NI...SKILLFUL BETULLAH ORG YG BUAT NI.. SUSAH NK BUAT TOPPING AISING MCM NI...BENTUK BABY BOLEH X?



COMELLLLLL!!! NAK YG NI!!!....

 
And lastly,,,,ade byk lagi actually kek2 ni..HAha..mesti pelik kan..kata doktor,,,tp interest looks more love to baking jewk,,,kan? suka hatilah! sape kate doktor x boleh baking...sape kate? time2 blajar ni lah nk asah skill2 memasak..just kenalah pandai bahagikan masa je...yelah...compared to habiskan masa tgk movie2 or main games or whatever yang melalaikan,,it's better baking kan? kan? skill pon dpt diasah...orang lain pon dpt merasa makananan...heheheh ok..for more informations,,u guys can click sini...ok??!!! selamat mencuba!!...:)


No comments: